torsdag 27 augusti 2009

Boa noite

Klockan är snart tolv och jag borde sova, men måste bara skriva några rader först. Är inte helt säker på vad jag ska skriva om ännu, men snart börjar helgen och då kommer jag endå ha för mycket att berätta om. Så någon sorts kort resumé kanske ?

Klassen är fortfarande bra även om skolan är riktigt tråkig, har än sålänge haft 3 test, vilket är väldigt bra, eftersom jag i princip behöver skriva mitt namn på ett papper och sedan gå därifrån.
Har dock blivit ombedd två gånger att skriva ner någon sida på engelska, tvivlar dock väldigt starkt på att någon lärare skulle läsa detta eftersom endast några få kan.
Ska testa att skriva på svenska och se om någon märker något.

Imorse till exempel skulle vi ha prov i historia, närmare bestämt antikens grekland - trodde klassen. Istället berättar läraren med frågande ton att det såklart är egyptien?!
Läraren öppnade sin bok om egyptien, berättade lite, eleverna gjorde provet och sedan var det inte mer med det. Hemma hade halva klasen fått en smärre hjärtattack om det nu visat sig vara att provet inte alls har det innehåll som beräknat. En av flera bra saker med brasilianare.

I klassen hade cristian och ayran med sig gitarren ännu engång, vi spelar nästan hela tiden och dom lär mig endel brasilianskt. Imorgon ska jag ta med dem min, och spela tills fingrarna brinner. Idag har jag varit hos rotary, numera är det enbart jag och leander som är under 65 år vid mötena, vilket är lite synd, innan var det ju så kul att träffa alla gamla utbytesstudenter. Men har fått endel nummer så kan ju ringa dom istället.

Jag och Aurenio (min chairman) talade endel om skillnaden mellan fattigdom och lycka mellan brasilien och hemma. Aurenio berättade att han känner en norrman som förklarat hur enkelt allting är i norge att livet knappt har en mening, sjukhus och försäkring för allt finns, säkerhet finns, du måste klanta dig riktigt rejält för att inte kunna studera till precis det du vill, och jobb är det gott om.
I brasilien är livet för väldigt många en kamp precis varje dag, I Nord-este lever familjer på fem, med enbart 50 dollar i månaden, bönor och lite ris fördelas familjemedlemmar imellan, men endå med så mycket livsglädje, Aurenio berättade att tidningarna en gång postat bilder på människor med undertexten "han och hon äter vi imorgon". Ett bra exempel på hur folk endå kan hitta massvis med ljus i ett inte allt för lätt liv.

För oss med allting är det väldigt fascinerade hur folk kan vara så glada under sådana förhållanden, allt handlar väl egentligen på vad man värdesätter i livet, men samtidigt är våra liv så otroligt svåra att förstå utan bil, el, mat etc.

Ett fantastiskt land man bor i just nu, hoppas att jag får uppleva så mycket som möjligt av det.
Imorgon är det fredag, sen börjar helgen, helger som hittills förgyllt mina veckor är väldigt välkomna efter några dagar i skolan. Har inga planer än, men precis allt kan ju hända!

från er

halvsovande, icke korrekturläsande utbytestudent.

5 kommentarer:

  1. Spela nu gitarr som Janne Schaffer, visa brassarna vad en svensk viking kan göra med en gura.
    Det verkar onekligen betydligt mer avslappnat i Brasilien, här skulle eleverna bli förbannade om läraren lämnade ut ett prov med 15 frågor istället för 14, utan att tala om det innan.....Ha en riktigt trevlig helg och var rädd om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du var en stor människa redan när du åkte men kommer att växa enormt mycket mer under det här året. Fler svenska ungdomar borde se och höra det du får uppleva. T.ex de som bryter ihop för att "internet cepar igen!" eller de som tvingas äta hemlagade köttbullar två gånger på tre veckor. Skit i korrekturen bara du skriver, vi förstår ändå. Ha de bäst (jag är inte avundsjuk :))

    SvaraRadera
  3. Håller med din far, skit fullständigt i korr., vill bara läsa hur du har det, vad du gör, gärna lite bilder (Micke, ge honom en kamera *skratt*). Du måste berätta om du testar och skriver på svenska, undrar vad lärarna säger då, ha ha?! Ha det bäst! kramis L i Håstenslöv

    SvaraRadera
  4. NU är det femte gången jag går in och skriver! Har formulerat mig bra men stupat på inloggningsrappakalja!! kortvarianten är att kör på svensktricket för du har inga betyg att förlora! Anarkistisk undersökning av systemet är bra!!

    Kram mamma mu, som nu åter skall ge sig in i goole..............

    SvaraRadera
  5. det funkade! Är nyfiken på Rotarymötena. Måste ni vara där? Vad avhandlas och får ni mat?/ mm

    SvaraRadera