torsdag 14 januari 2010

Hampus Bremberg, o melhor da bahia!

Yo

och kan ni än engång förlåta mig för min lathet och ödmjukast läsa mitt nya inlägg iallafall?

jag är mitt uppe i perioden där en student är som mest sysselsatt - sommarlov.
Och är uppe i lite väl mycket rackartyg för att kunna sitta och skriva förstår ni.
Stränder ska besökas, brännan ska jobbas på och acai:n måste ätas.

Mitt utbytesår är inne i fasen där allting mest bara funkar, den perioden som folk berättat för mig skulle komma efter förvirring, hemlängta och frustering.
Jag lever helt enkelt mer med strömmen och har kommit på fötterna på allvar.

Cabo Frio är väldigt levande just nu, massor av folk från inlandet som alla vill ha endel av solen och stranden, nyår var t.e.x. helt galet.
1 miljon människor var alla samlade på stranden i cabo frio under tolvslaget, en mycket märklig syn för mig, som är van vid att en "storstad" som stockholm ska ha det antalet människor.
Runt 1 blev en kille skjuten inte mer än 7-10 meter ifrån oss, i folkhavet framför var alla springandes bortifrån och jag och mina vänner gjorde det samma utan att reflektera.
Polisen var snabbt som attan på plats och förde iväg den skjutna i polisbil.
Alla människor runtom var dock väldigt lugna efteråt, nästan som om att inget hade hänt, och visst jag vet ju att det är mycket vanligare här men att 15 min senare vara helt på andra tankar är väldigt märkligt.
Killen som var skjuten var 14 år, och blev skjuten med 6 skott, något jag fick höra dagen efter eftersom knappt något hann uppfattas innan hela situationen var över.

Alla dessa människor gör också att t.e.x. stränderna tappar lite av sin charm och det är väldigt svårt att ta sig från vart jag bor till centrum om kvällarna.
Att gå ut om nätterna är dock desto roligare, dom flesta är ju från andra delar av Brasilien och jag får liksom lära känna lite mer utav landet.
Får frågan vart jag är ifrån ungefär en gång i halvtimman så att ha någon att prata med är inte direkt svårt som blond.
En tjej trodde jag var ironisk när jag berättade att jag var svensk, så när jag istället berättade att jag var brasse så trodde hon helt på det, eftersom hon inte kunde hitta något fel i mitt uttal, schysst.. :)

Jag känner att fotbollen kommer komma inom kort också, vilket är underbart, håller just nu på att styrketräna för fullt och är dunderseriös med mat och träningen.
När jag runt 6 månader sen fick reda på att korsbandet var av vad jag helt knäckt, hade inte en aning om hur jag skulle överleva utan fotboll, och dessutom i ett land som Brasilien.
Men nu är jag inne i sluttampen av sjukgymnastik och på något sätt har dom här 6 månaderna passerat och inget kan stoppa mig nu.

På tal om tid, snart har även 6 månader passerat som utbytesstudent, fenomenet att hela utbytesåret känns som 15 minuter som jag hört från andra utbytesstudenter visar sig olyckligtvis sann. Och det kunde lika gärna varit som om jag kom hit i förra veckan.

over 'n out

P.S. jag kommer hem om 7 och en halv minut gott folk


Hampus



5 kommentarer:

  1. Alltid lika roligt när du skriver, Hampus! Hu vad hemskt med den skjutne 14-åringen, men jag tror man får skygglappar och "vänjer" sej. Det är som att bläddra i en tidning och läsa något hemskt, man tycker det ÄR hemskt men bläddrar vidare!
    Det låter verkligen som du har det härligt! Här hemma är snö, t o m i Skåne! Har faktiskt varit o hälsat på din moder o syster! Din syster var väldigt gullig o tillbringa en HEL dag med mej i Göteborg på My Dog (freestyle, hundutställning) (puss på dej Ebba, det var en mysig dag). Sköt nu om dej Hampus, skriv när du har tid! kramis Lena i Håstenslöv

    SvaraRadera
  2. Om en och en halv minut kommer tjocka släkten och hälsar på! Tänk vad tiden går. VISA är på väg. Det kostar 117 kr att skicka express och tar 4-5 vardagar. Kostnaden för reguljär post är 12 kr och tar 4-5 vardagar! Jag fick beslutsångest, posttanten tyckte jag skulle gå hem och fundera...........
    Ha de!

    SvaraRadera
  3. Oj Hampus, låter inget vidare direkt.. VAR FÖRSIKTIG!! Imorgon är det exakt en månad kvar tills vi kommer :) puss!

    SvaraRadera
  4. Sedär, nu börjar det likna något! Du verkar iaf inte lida ngn nöd.....VISA på väg och papputen, brushan x 2 och icke att förglömma din "lilla" syster....Livet leker:-)

    Inte bra med allt skjutande förstås, han som sköt heter nog Conny, eller vad tror du;-)

    Var rädd om dig! KRAM

    SvaraRadera
  5. Hej kära du!!!

    Skönt för dig med sommarlov och ännu bättre att de får ett till om bra sju och en halv minuter. Vi får nöja oss med ett. Nu har vi stökat runt och förberett för Alex som kommer från Australien på lördag. Vi har fejat och riggat upp här hemma så det skall vara så bra det bara går. Det vore ju rackarns trist om han börjar längta hem direkt.

    Mormor är väl hemma och idag hade hon kört en runda med sparken, inte rally ännu men snart.

    Låter som sagt körigt med sommarlov och mycket att stå i. Lugn och fin snart börjar terminen och då finns tid för vila eller?

    Kram Mamma 1

    SvaraRadera